Tanec môžeme vnímať ako umelecko-dorozumievací fenomén, ktorý dokáže s ľuďmi komunikovať bez slov, a to bez ohľadu na národnosť, jazykové schopnosti, pohlavie či vek. Nezáleží pritom, či ide o tanec akademický alebo ľudový. Dva profesionálne tanečné súbory – Balet Slovenského národného divadla a Slovenský ľudový umelecký kolektív – v snahe priniesť krásu rozličných žánrov tanca ponúkajú v spoločnom komponovanom programe to najlepšie zo svojho repertoáru.
Tanečníci Baletu SND sa predstavia v divácky obľúbených choreografiách klasického repertoáru ako napríklad Labutie jazero, Don Quijote a SĽUK do programu prispeje najkrajšími tanečnými fragmentmi, ktoré reprezentujú nesmierne bohaté folklórne dedičstvo Slovenska. Sólisti a členovia oboch súborov predvedú bok po boku interpretačné majstrovstvo a širokú pohybovo-žánrovú škálu v choreografiách, ktoré potešia milovníkov tanečného umenia.
Scénická freska o dvoch archaických podobách zápasu života a smrti. Tou prvou je tradičná ľudová kultúra s obrazmi kalendárnych obyčajov spätých s cyklom striedania zimy a príchodu novej, životodarnej jari. Tú druhú podobu reprezentuje biblický novozákonný príbeh o zrade, prenasledovaní, zajatí, umučení a ukrižovaní Ježiša Krista.
Obidve podoby sú dodnes aktuálne a paralelne prežívané na mnohých miestach Slovenska. Autorským zámerom programu nie je ani transkripcia tradície, ani konfrontácia s veľkonočnou liturgiou. Cieľom nášho predstavenia je interpretovať príbeh o človeku a zemi, živú tradíciu a biblické motívy súčasnými umeleckými prostriedkami, jazykom divadla, tanca a hudby.
Okrem ľudových kolied, duchovných a pastorálnych piesní koncert dopĺňajú aj dve hry ľudového divadla. Vianočná hra o biblickom kráľovi Herodesovi je odkazom na ľudové spracovanie biblickej témy, podľa ktorej dal kráľ Herodes rozkaz povraždiť všetky betlehemské deti do dvoch rokov (Evanjelium podľa Matúša, 2, 1–16). Na túto ľudovú hru nadväzuje bábková betlehemská hra Šopka z obce Topoľovka. Tradíciu bábkových betlehemských hier priniesli do Topoľovky na prelome 19. a 20. storočia prisťahovalci z Poľska a Ukrajiny.
Atraktívny program tancov a piesní rôznych regiónov Slovenska. Autori sa pri javiskovom spracovaní pôvodného folklórneho materiálu opierali o atribúty typické pre ľudové umenie: improvizácia, inovácia, grotesknosť, komika, exotika i teatrálnosť.
V spojení s výnimočnými interpretačnými schopnosťami tanečného súboru, ľudovej hudby a speváckej skupiny SĽUK‑u toto dielo ponúka súčasnému publiku sviežu javiskovú podobu rôznorodosti tradičného folklóru Slovenska.
Veľkolepo koncipovaný hudobno-tanečný program doplnený filmovou projekciou vznikol na vybrané biblické motívy z Prvej knihy Mojžišovej, Genezis.
Fascinujúci príbeh postupného vytvárania sveta – cez stvorenie Adama a Evy až po siedmy deň odpočinku dáva priestor na svieže, hravé a nápadité uchopenie jednotlivých tém. Vyhnaním z rajskej záhrady autori na scéne odhaľujú aj temnú stránku ľudstva. Morálnu skazenosť strieda boží hnev – podobnosť so súčasnosťou nie je pre tvorcov náhodná a tak SĽUK vedome kladie divákovi aj nejednu znepokojujúcu otázku.
Podmanivá hudba, skvelé choreografie, kreatívne animácie s využitím veľkoplošnej projekcie a strhujúce interpretačné výkony tanečného súboru SĽUK‑u dopĺňajú vtipné divadelné výstupy i slovné komentáre v podaní hercov Františka Kovára, Petry Molnárovej a Reného Štúra.
GENEZIS je projekt určený pre súčasného náročného diváka. Jeho cieľom je, aby si milovníci divadla, hudby a tanca našli cestu aj k ľudovému umeniu a k folklóru. V hudobnom spracovaní, choreografiách, v textoch, v projekcii, scéne i v kostýmoch sa tvorcovia zamerali na súčasné inscenačné postupy. Štylistické spracovanie témy však evidentne odkazuje na tradičnú ľudovú kultúru ako na hlavný inšpiračný zdroj.
Legendárna hra na slovenskú legendárnu tému Jááánošííík po tristo rokoch Stanislava Štepku a Radošinského naivného divadla je v repertoári od premiéry v roku 1970. Okrem známych a zľudovených literárnych textov, aktuálnych glos a známych interpretov RND najnovšie prichádzajú v ozvláštňujúcej podobe a v novej dramaturgii do kultovej inscenácie, ktorá sa už medzičasom stala maturitnou otázkou, skvelí tanečníci, hudobníci a speváci SĽUK‑u. Spolu s radošincami a režisérom Jurajom Nvotom vytvorili výnimočný humorno-divadelný a aj tanečno-spevácky tvorivý kabaretný a hudobno-tanečný večer na spoločnú a známu jánošíkovskú tému.
Poetika RND dostáva od SĽUK‑u nový tvorivý impulz a spolu s hercami, spevákmi, hudobníkmi a tanečníkmi obdivoch umeleckých telies chcú prostredníctvom klasického titulu RND ponúknuť divákom nový, pôsobivý a originálny divadelný večer plný humoru, spevu a tanca.
Tanečná komédia Slovenské Vianoce s podtitulom Komédia o stvorení sveta a o tom, čo bolo potom, je už tradičným opusom SĽUK‑u. Autorský tím sa pri jeho tvorbe inšpiroval najmä slovenským ľudovým divadlom, ktoré predstavuje nenapodobiteľnú syntézu sakrálnych a profánnych tém. Tie našli svoj obraz v betlehemských hrách a tradičných obchôdzkach s ľudovým divadlom tohto obdobia (Chodenie s hadom, Hra o Herodesovi, Hľadanie nocľahu, Traja králi a ďalšie). Vo všeobecnosti ide najmä o zobrazenie biblických motívov, ktoré súvisia s narodením Ježiša Krista, so zjavením betlehemskej hviezdy a s poklonou troch mudrcov „od východu.“
Tvorcovia však nezostali nič dlžní ani starozákonnej téme stvorenia sveta, ktorá nebýva až tak často divadelne stvárňovaná. Tak vznikol jedinečný projekt tanečnej komédie v dvoch dejstvách.