Billy Barman & Dievčatá zo SĽUK‑u

Atraktívny hudobný koncert zostavený z repertoáru kapely Billy Barman, ktorú dopĺňa spevom aj muzikantskými interpretačnými výkonmi a vlastným repertoárom ženská spevácka skupina SĽUK-u. Príležitostne v programe účinkuje aj tanečná zložka SĽUK-u.

75 ROKOV

Slovenský ľudový umelecký kolektív pripravil slávnostný galaprogram s ľudovými tancami, piesňami a ľudovou hudbou ktorá reprezentuje tradíciu i súčasnosť umeleckej tvorby SĽUK-u. Účinkuje tanečný súbor, ľudová hudba a spevácka skupina SĽUK-u.

Balady

Balady sú piesne, ktoré rozprávajú príbehy. Tieto piesne inšpirovali mnohých tvorcov k ich umeleckému stvárneniu. Obsahujú totiž epickú, dramatickú aj lyrickú zložku a vyznačujú sa rôznymi formami lyrizmu, expresívnosťou vyjadrenia a pod. Z estetického hľadiska sú to piesne plné obrazov utrpenia, drastickosti a brutality, ale aj so silným étosom a tragickým konfliktom. Tematicky predstavujú širokú škálu tragickej a nešťastnej lásky, osudové zámeny a prekliatie, zbojníckeho a vojenského života, ale i historických udalostí a náboženských motívov.  

Slovenský ľudový umelecký kolektív v spojení s hudobným zoskupením Ensemble FLAIR z Ostravy a speváckou skupinou BLAženky zo Vsetína prináša na scénu nový hudobno-tanečný projekt inšpirovaný rôznymi podobami ľudovej balady z českého, moravského a slovenského prostredia, v spojení s choreografiami a projekciou, ktoré scénicky i obsahovo dotvárajú obraz balady na javisku.

Pašie

Scénická freska o dvoch archaických podobách zápasu života a smrti. Tou prvou je tradičná ľudová kultúra s obrazmi kalendárnych obyčajov spätých s cyklom striedania zimy a príchodu novej, životodarnej jari. Tú druhú podobu reprezentuje biblický novozákonný príbeh o zrade, prenasledovaní, zajatí, umučení a ukrižovaní Ježiša Krista.

Obidve podoby sú dodnes aktuálne a paralelne prežívané na mnohých miestach Slovenska. Autorským zámerom programu nie je ani transkripcia tradície, ani konfrontácia s veľkonočnou liturgiou. Cieľom nášho predstavenia je interpretovať príbeh o človeku a zemi, živú tradíciu a biblické motívy súčasnými umeleckými prostriedkami, jazykom divadla, tanca a hudby.

Pastorále

Okrem ľudových kolied, duchovných a pastorálnych piesní koncert dopĺňajú aj dve hry ľudového divadla. Vianočná hra o biblickom kráľovi Herodesovi je odkazom na ľudové spracovanie biblickej témy, podľa ktorej dal kráľ Herodes rozkaz povraždiť všetky betlehemské deti do dvoch rokov (Evanjelium podľa Matúša, 2, 1–16). Na túto ľudovú hru nadväzuje bábková betlehemská hra Šopka z obce Topoľovka. Tradíciu bábkových betlehemských hier priniesli do Topoľovky na prelome 19. a 20. storočia prisťahovalci z Poľska a Ukrajiny.

Slovensko

Atraktívny program tancov a piesní rôznych regiónov Slovenska. Autori sa pri javiskovom spracovaní pôvodného folklórneho materiálu opierali o atribúty typické pre ľudové umenie: improvizácia, inovácia, grotesknosť, komika, exotika i teatrálnosť.

V spojení s výnimočnými interpretačnými schopnosťami tanečného súboru, ľudovej hudby a speváckej skupiny SĽUK‑u  toto dielo ponúka súčasnému publiku sviežu javiskovú podobu rôznorodosti tradičného folklóru Slovenska.

Balet & SĽUK / Tancom k sebe

Tanec môžeme vnímať ako umelecko-dorozumievací fenomén, ktorý dokáže s ľuďmi komunikovať bez slov, a to bez ohľadu na národnosť, jazykové schopnosti, pohlavie či vek. Nezáleží pritom, či ide o tanec akademický alebo ľudový. Dva profesionálne tanečné súbory – Balet Slovenského národného divadla a Slovenský ľudový umelecký kolektív – v snahe priniesť krásu rozličných žánrov tanca ponúkajú v spoločnom komponovanom programe to najlepšie zo svojho repertoáru.

Tanečníci Baletu SND sa predstavia v divácky obľúbených choreografiách klasického repertoáru ako napríklad Labutie jazeroDon Quijote a SĽUK do programu prispeje najkrajšími tanečnými fragmentmi, ktoré reprezentujú nesmierne bohaté folklórne dedičstvo Slovenska. Sólisti a členovia oboch súborov predvedú bok po boku interpretačné majstrovstvo a širokú pohybovo-žánrovú škálu v choreografiách, ktoré potešia milovníkov tanečného umenia.

Jááánošííík po tristo rokoch

Legendárna hra na slovenskú legendárnu tému Jááánošííík po tristo rokoch Stanislava Štepku a Radošinského naivného divadla je v repertoári od premiéry v roku 1970. Okrem známych a zľudovených literárnych textov, aktuálnych glos a známych interpretov RND najnovšie prichádzajú v ozvláštňujúcej podobe a v novej dramaturgii do kultovej inscenácie, ktorá sa už medzičasom stala maturitnou otázkou, skvelí tanečníci, hudobníci a speváci SĽUK‑u. Spolu s radošincami a režisérom Jurajom Nvotom vytvorili výnimočný humorno-divadelný a aj tanečno-spevácky tvorivý kabaretný a hudobno-tanečný večer na spoločnú a známu jánošíkovskú tému.

Poetika RND dostáva od SĽUK‑u nový tvorivý impulz a spolu s hercami, spevákmi, hudobníkmi a tanečníkmi obdivoch umeleckých telies chcú prostredníctvom klasického titulu RND ponúknuť divákom nový, pôsobivý a originálny divadelný večer plný humoru, spevu a tanca.

Skip to content